
Skoleliv i Nepal arbejder med at støtte bedre uddannelse til de fattigste elever i Devdaha og Bardaghat kommuner i det sydvestlige Nepal.
Hvad er problemet?
De offentlige skoler i Devdaha (og resten af Nepal) har mange udfordringer. Undervisningen er ofte meget gammeldags, baseret på udenadslære og envejskommunikation. Alle skoler følger de samme meget gamle undervisningsbøger og selvom lærerne har lov at bruge andre materialer, så er det disse bøger eleverne bliver eksamineret og som de derfor skal kunne ned til mindste detalje.
Lærerne har selv fået samme undervisning og selvom unge lærerstuderende også møder andre former for undervisning i deres uddannelse, så er forelæsninger og udenadslære stadig normen. Resultatet er at det store fleretal af elevers faglige niveau er meget lavt.
Vi oplever en meget stor vilje til forandring, både fra skolerne og fra kommunen og at eleverne er topmotiverede for at lære. Men opgaven er enorm og ressourcerne er små, både når det kommer til viden og økonomi.
Vores arbejde med Quality Education
Skoleliv i Nepal og Soiya Women’s Organisation arbejder fra 2024 med alle Devdaha Kommunes 30 skoler i tæt samarbejde med Devdaha Kommune. Kommunen har to ansatte til at tage sig af alle drift, udviklings- og opfølgningsopgaver for de 30 skoler. I Bardaghat Kommune arbejder vi pt med tæt sammen med 8 skoler, men også er vi i tæt dialog med kommunen og planlægger at udvidde vores arbejde til de øvrige skoler i det kommende år.
Et centralt fokus for vores arbejde er at støtte opbyggelsen af solide systemer til at indarbejde mere moderne og elevfokuserede undervisningsmetoder. Det er altafgørende at skolerne selv tager ansvar for at skabe systemer, som passer til deres hverdag, og at vi i fællesskab får skabt et rum, hvor vi kan håndtere de udfordringer som projektet skal overvinde.
Nogle centrale elementer i projektets strategi er:
Nye dialogbaserede undervisningsmetoder, som matcher de bøger, som lærerne har til rådighed og som ikke kræver investeringer i nye materialer. Vi har især fokus på Cooperative Learning og critical thinking, da denne tilgang passer godt til behovet.
Et enkelt og overskueligt katalog: Blot 30 sider som flugter med en viden lærerne har fået på kurset, og hvor de med støtte fra farverige og indbydende illustrationer kan få opfrisket de aktiviteter, som de har lært på kurset.
En mentorlærer-ordning: Alle skoler udpeger to mentorlærere, som skal støtte deres kollegaer og onboarde nye lærere. Disse mentorlærere får flere kurser end deres kollegaer.
Praktikanter fra Danmark: Det er godt at øve sig og lade sig inspirere. Et mindre antal mentorlærere bliver teamet op med praktikanter fra Københavns Professionshøjskole. De unge har som studerende endnu ikke stor erfaring, til gengæld har de gennem hele deres liv og uddannelse arbejdet med samarbejdsorienteret undervisning, så de har masser at give af.
Samarbejde mellem Københavns Professionshøjskole og Devdaha Aadharsha College: Samarbejdet skal sikre, at nye lærere er klædt bedre på til at præsentere eleverne for inddragende og motiverende undervisning.
Elevrådet som forandringsagent: En anden vigtig spiller i kampen for bedre uddannelse er skolernes elevråd. Viden om Elevdemokrati og retten til kvalitetsuddannelse og hjælp til at dele budskabet med resten af skolen er væsentlig ift inddrage eleverne i at løfte den kæmpestore opgave det er, at forbedre undervisningen og elevernes udbytte. Vi støtter elevrådene ved at opbygge en gruppe af erfarne elever, som udfra et peer-to-peer princip støtter og uddanner elevrådene. Også her udarbejder vi sammen med vores partnere et hæfte med guidelines og ideer til aktiviteter, som eleverne kan bruge til at få gang i elevrådsarbejdet.
Venskabselevråd: Et mindre antal elevråd støttes også gennem venskabselevråd i Danmark. Vi har af flere omgange arbejdet med konceptet og i 2026/27 får skolerne i Nepal besøg fra venskabselevråd i Lejre Kommune.
School Self Assessment.
Forældremobilisering: Det er også væsentligt at inddrage forældrene. Vi har særligt fokus på forældrebestyrelserne. Forældrebestyrelserne bliver tilbudt træning og vi kommer i 2025 til at udarbejde et katalog til bestyrelserne med støtte fra organisationen Skole og Forældre i Danmark.
Education Festival. En del af forældremobiliseringen er afholdelse af education festivals.
