Mit besøg i Nepal i august var kort men effektivt. Først besøgte jeg Shree Laxmi school, som netop har startet madprogram op i juni måned. Pengene er doneret af den lille organisation Nepals børn, og administreres af Skolemad til Nepal.
Shree Laxmi havde fået ansat en lokal kvinde til at købe ind og koordinere maden og Bishaka, der er skoleleder sagde, at en del mødre kommer og hjælper til. Den dag jeg var på besøg, fik ungerne kikærtespirer med løg og hvidkål. Rigtig sundt men ikke særlig smagfuldt. Madkoordinatoren sagde også, at ungerne ikke brød sig om hendes “Kichadi” en blanding af ris, linser og grøntsager. Så jeg har foreslået at hun kommer på kursus på madskole 1, hvor Raju laver en rigtig god Kichadi.
Fotokopierne af eksamensresultater og attendance var kun halvt færdigt, men der er tid nok, vi skal bare bruge det til at sammenligne til næste år, når det første år er gået.
Et par dage efter ankom Perenial med Shanti Priyas nye solceller. I sidste øjeblik mente de godt lige de ku tage en lokal bus i stedet for den varevogn vi havde aftalt (og hvor jeg kender chaufføren og ved han kører fornuftigt). Men nu havde de selv skrevet 30000 rupees på til transport, så den gik ikke (lokalbus for 4 mand koster vel 3000).
De unge Perenialfyre var superhurtige, så i løbet af 2 dage var alt klar – nu krydser jeg så fingre for, at Tara (inspektøren) og hendes lærere bliver glade for det. Lige nu er de mest optaget af, om de kan få nogle computere…nu må vi se 🙂
Som altid dejligt at besøge Shanti Priya, hvor alle ungerne råber “Anne madam” og smiler og vinker også når man møder dem i Bazaren og hvor alle lærerne er søde og hjælpsomme 🙂 De havde desværre stadig ikke fået lavet alle fotokopierne fra eksamen og fremmøde måneden før eksamen, men nu mangler kun få sider og Suku har allerede oversat en del 🙂
Samtidig med solcellerne var den sidste lærertræning i gang. Yubaraj og Pawan er jo efterhånden kendte ansigter, så det gik stille og fredeligt. Jeg havde fornøjelsen af, at underskrive de diplomer, alle lærerne fik til sidst. Der er helt sikkert sket forandringer siden jeg kom på skolen første gang. Men det er ikke nogen let proces. Børnene kommer mere i skole, men nu hvor det regner kommer alle Musahar børnene igen uregelmæssigt. Det har fået mig til at overveje at søge penge til fx. Forumteater om vigtigheden af uddannelse: en trekant løsning: mad – kvalificerede undervisere – kvalificerede forældre:)