Projekt køkkenhave

Projekt vertikal køkkenhave

I maj – juni 2013 var Marie Finsterbach fra Frøbels seminarium på Frederiksberg i praktik på Shanti Priya Primary school. Nedenstående er hendes gæsteindlæg fra besøget:
Billede
Det første jeg oplevede, da jeg stod ud af den lokale bus fra Kathmandu, var en flok børn  i alderen 8-12 år, der ville høre om jeg ville komme ud og undervise på deres skole i Singaha. Og det var lige det jeg skulle. Jeg skulle nemlig i praktik på skolen og være der en måned. I forvejen havde jeg været i praktik i Kathmandu på et børnehjem i fire måneder, så jeg var spændt på at se, hvordan det ville være her langt ude på landet 10 timers bustur mod sydvest.
Dagen efter da jeg mødte op på skolen, blev jeg mødt af flere børn, der sad på muren og råbte; ”Namaste miss!”, og det varede ikke længe før børnene selv kom hen for at spørge,l om jeg ville undervise i deres klasse.

Da jeg er pædagogstuderende, ville jeg gerne lave et projekt, mens jeg var på skolen, og da Anne Mette, som er formand foreningen Skoleliv i Nepal, organisationen som formidler praktikken, spurgte om jeg kunne tænke mig at involvere børnene i skolens køkkenhave, var det perfekt. I forvejen var skolen, sammen med nogle af mødrene og Skoleliv i Nepal gået i gang med at forbedre køkkenhaven og lave nogle grøntsagstårne.
Billede

Projektet startede først rigtig, da skolens andre lærere holdt fri pga en forestående eksamen, så jeg havde skolen og tredje til sjette klasse for mig selv. Min tolk Radha og skolens pedel og kok Raju hjalp med at holde styr på børnene og med ekspertise omkring nepalesisk klima og grøntssager.

Vi havde en super dag, som startede ud med at børnene hjalp med at forberede jorden, vi skulle så planterne i, hvorefter den blev puttet i sorte tønder, som senere skulle danne flere tårne. Ideen med tårnene er, at man kan dyrke mere på et lille område. Skolen har også en almindelig køkkenhave, men tønderne er et eksperiment, for det skal blive muligt at dyrke grøntsager op ad.

Børnene syntes, at det var rigtig sjovt at få lov til at lege med de redskaber, der blev lagt frem. Det var tydeligt at se at, de syntes, det var sjovt til en forandring at komme ud og bruge deres hænder i stedet for at terpe og gentage efter læreren, og alle hjalp til så godt de kunne. Selv nogle af de små søskende som var taget med i skole hjalp til.

Billede

Da de tunge tønder skulle flyttes hen, hvor tårnene skulle bygges, var drengene de første på banen til at vise alle, hvor stærke de var. Og pigerne tog udfordringen op og tog den næste tønde for at vise, at de også kunne løfte dem.

Da tønderne var båret hen på plads, var der tid til lidt fri leg, og da det ikke flyder med legeredskaber på skolen, fik vi hurtigt øjnene op for alternativet. Vi tog et skolebord ud fra et af klasselokalerne og lavede en vippe ud af det. Man kan tillade sig lidt mere, når de andre undervisere ikke er tilstedeJ Og tænk hvor lidt der skal til for at give børn et pusterum i hverdagen.

Efter pausen forsatte det hårde arbejde, men børnene fik hurtigt samlet tårnene og fundet en god rutine med at nogle skovlede jord i spande, nogle bar spandene over til tårnene mens resten fyldte jorden op i tønderne.
Billede

Da der skulle plantes lyttede børnene rigtig godt efter og fulgte hver en instruktion, der blev givet, og inden længe fik vi plantet mynte, chili, saarg (grønt der minder om spinat) hvidløg og løg. Og inden længe håber vi, at vi kan få plantet flere spændende ting i den lille have. Så børnene kan få endnu mere sund og lækker frokost hver dag på skolen.
Billede

Noget om sundhed

Ud over denne aktivitet kørte jeg et forløb i science og engelsk med børnene, der handlede om sundhed. Der er rigtig mange fattige børn på skolen, og desværre er nogle af disse børn fejlernærede. En viden omkring kosten de indtager, kan til dels forebygge en del af denne fejlernæring. Så jeg håber på det bedste, og nyder hvert sekund jeg har haft med børnene til at lave forløbet og opbygge viden der forhåbentlig kan hjælpe lidt i fremtiden.

Det færdige resultat efter en hårdt arbejdsdag med en masse flittige studerendeBillede og med udsigt til en masse lækre grøntsager!

Offentliggjort af skolemadtilnepal

Skolemad til Nepal er en lille frivillig forening, som støtter fattige børns uddannelse i det sydlige Nepal. Vores kerneaktivitet er gratis skolefrokost, men vi har også danske praktikanter, vi rejser penge til solceller på skolerne, til videreuddannelse af lærerne og forhåbentlig i fremtiden til at forbedre undervisningen med computere På foreningens vegne Anne Mette Nordfalk Forkvinde

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: